четвртак, 8. октобар 2015.

NESTO O ROMSKOM JEZIKU

                                              

     Mi, Romi, narod bez države, svakodnevno se suočavamo sa borbom da steknemo osnovna prava: pristup pristojnom zaposlenju, stanovanju, zdravstvenoj zaštiti i obrazovanju. Jedan od najjasnijih načina da se iznesu naši zahtevi je ojačavanje i korišćenje osobina koje nas karakterišu i razlikuju od većinske populacije. Nesumnjivo, jedan od najznačajnijih oznaka je naš jezik, rromanò. Zahvaljujući njemu, mi smo u mogućnosti da širimo našu kulturu, tradicije, realnost i istoriju širom sveta
   
    U ujedinjenoj Evropi i globalizovanom svetu, fer je postaviti pitanje: šta više doprinosi identitetu ljudi – nacionalnost ili jezik? Pogotovu za ljude koji ne dele državu-naciju i koji su, poput Roma, napustili svoju zemlju porekla, Indiju, pre 1000 godina, a sada žive na svim kontinentima u ogromnoj dijaspori – jezik je glavna zajednička kulturna karakteristika i zajedništvo. Jezik je njihova država!

Romski jezik stu­di­ra se na ne­ko­li­ko uni­ver­zi­te­ta: u Pa­ri­zu (INAL­CO), Pra­gu, Nji­tri (Slo­vač­ka), Tr­stu, Bu­ku­re­štu, Ve­li­kom Tr­no­vu i Bu­dim­pe­šti. Pr­ve dve rom­ske gim­na­zi­je otvo­re­ne su u Pe­ču­ju (Ma­đar­ska) i Pra­gu (Ko­lin). Kod nas Ro­mi ško­la još ne­ma­ju

Postoji i Srpsko-Romski recnik koji je napisao Bajram Haliti

Srpsko-Romski recnik mozete kupiti ovde!!!

Ovaj rad Bajrama Halitija, elaboriran uz krajnju strogost i profesionalizam, nesumnjivo je referentni rad za rromanò naučnike i za one koji žele da studiraju ili prodube svoje znanje o varijacijama rromanò koji se govori u Srbiji. Njegov glavni cilj je da obezbedi osnovu kako bi se razvili obrazovni planovi i uspostavile vodilje za obrazovne programe, nastavne knjige i druga obrazovna sredstva. Siguran sam da će širok dijapazon korisnika imati koristi od ovog dela

Romi danas sebi ne mogu da priušte pogoršanje kvaliteta jezika i njegovo nestajanje tokom vremena. Od izuzetne je važnosti da 15 miliona Roma, koji žive raštrkani širom planete, budu svesni značaja spašavanja i očuvanja svog jezika. Ovaj proces mora da se započne u najranijim fazama i to je razlog zašto obrazovanje romske dece mora da obuhvati mandatorne studije „na“ ovom jeziku, kao i „ovog“ jezika. Ovo formalno učenje treba da bude kombinovano i dopunjavano usmenim

Нема коментара: